Carl Johanskolan Grupp C6

Fotbollsturnering

Det som varit roligast med att planera och genomföra vår aktivitet var att göra något annat än skolarbete och att samtidigt göra gott för Karlsborgs kommun och dess invånare. Vi valde att jobba med området hälsa och rörelse för att ungdomar skulle få komma ut och röra på sig i ett roligt sammanhang som de förhoppningsvis skulle uppskatta. Vi bestämde oss för att utföra aktiviteten för elever i årskurs sex eftersom de är glada och är rätt så få i de båda klasserna. De är lätta att prata och få kontakt med i och med att vi är nära dem i ålder.

Vi anordnade en klassturnering i fotboll. Vi ville att eleverna skulle få en rolig förmiddag på slutet av terminen fylld med rörelse och en uppskattad sport. Vår uppfattning var att dem föredrog att få komma ut och göra något kul under skoltid och variera deras vardag. Vi har både fått positiv och konstruktiv feedback, dem hade velat göra samma sak igen. Däremot har vi fått önskemål om att ha ett tydligare spelschema, att förbättra dömningen och att de själva hade fått välja lag. Över lag verkade det som en omtyckt aktivitet.

Vår upplevelse av det hela var att vi hade mycket att hålla reda på när väl turneringen var i gång, med tid, dömning, foto, spelschema med mera. Under förberedelserna och planeringen har vi inte behövt stressa utan tagit den tid vi behövde. Gruppen har haft bra kommunikation och samarbete vilket har underlättat och förbättrat processen.

Vi kom på ganska tidigt under arbetsgången att vi ville dela ut ett pris till vinnarna för att höja motivationen hos deltagarna så att det blir bättre spel. För att slippa betala för priserna själva så behövde vi en sponsor. Då kom vi fram till att vi skulle fråga Ica supermarket Karlsborg om de ville sponsra turneringen. Vi gick till Ica och pratade med butikschefen, som lovade att vi kunde hämta ut priserna i form av godis samma dag som turneringen skulle äga rum. På morgonen så hämtade vi godiset som var fem påsar Haribo nappar.

Vi ändrade endast vår plan lite grann, och efter ett tag fick vi förstärkning av en annan grupp vars plan inte gick att genomföra för att det skulle kosta ganska mycket om något skulle gå sönder. Deras plan var att spela fotboll i bumperballs men det skulle ju kosta att hyra och man skulle behöva betala jättemycket om något gick sönder så två av dom gick med i vår grupp i stället. Det blev för stort ansvar helt enkelt och ingen skulle kunna stå för eventuella kostnader.

Från början var vår plan att vi skulle ha en turnering för hela strandskolans mellanstadiet, vi övervägde även att bjuda in andra skolor som tex Forsvik/Mölltorp men vi gav upp den idén eftersom bussar skulle kosta osv.  Sedan kom vi fram till att det skulle bli en enorm turnering och att vi skulle behöva stanna upp en hel skola, vilket var lite väl ambitiöst enligt vår åsikt. Vi hade behövt ha massa matcher i gång samtidigt och på så sätt behövt vara fler människor. Dessa faktorer fick oss att ändra riktning till bara en årskurs och då valde vi sexan eftersom de är lättskötta och behagliga att och göra med.